Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 31 mars 2015

Frukta inte, Anne Holt

Har kommit in i en deckarfas. Det var längesen! Beror nog mest på att bokhyllan är för full med olästa böcker, varav många är deckare, och detta behöver åtgärdas!

Anne Holt är ett säkert kort. Jag har aldrig blivit besviken på henne, även om det var många år sedan nu jag läste någon av hennes böcker. Denna är från 2009 och man förstår att huvudkaraktärerna funnits med ett tag. Det som är lite dumt är att det görs lite stickspår till tidigare böcker och då avslöjas saker som man inte vill ha reda på, om det nu är så att man vill läsa någon av de tidigare böckerna.

I vilket fall så handlar ”Frukta inte” om mord. Surprise! Kriminalkommissarie. Yngvar är gift med kriminologen Inger Johanne Vik. Kan det kanske vara så att de träffats i en tidigare bok? Inger Johanne har en dotter sedan tidigare som är lite egen. Efter en otäck barn-för nära-spårvagn-upplevelse, där dottern Kristine blir räddad av en okänd man, börjar Inger Johanne få en upplevelse av att dottern är bevakad. Vad var det dottern såg innan hon vinglade ut i gatan?

Så börjar det mördas på diverse olika sätt, vissa mord mer lyckat maskerade som olyckor än andra. Men när den populära kvinnliga biskopen i Bergen blir mördad på öppen gata går mediedrevet. Har morden något gemensamt? När ekvationen väl går ihop är förklaringen uppenbar. 

Helt okej deckare som känns aktuell, även om den är sex år gammal. Lättläst och lagom tjock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar