Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 29 mars 2015

Strindbergs stjärna, Jan Wallentin

”Strindbergs stjärna” är en svensk äventyrsroman som fått internationell uppmärksamhet. Strindberg syftar på Nils Strindberg, som var brorson till den mer kände August. Nils Strindberg var vetenskapsman och fanns med i ingenjör Andrées luftballong till Nordpolen, på den där turen som inte gick så bra. I denna roman spinner författaren loss på vad som egentligen var orsaken till den där ballongturen.

Långt långt senare hittar en dykare ett kors, långt ner i tunnlarna i en nedlagd gruva i Dalarna. När medierna börjar skriva om det mystiska fyndet, som för övrigt hittades i händerna på ett välbevarat lik, då vaknar krafter till liv som slumrat i många år.

Det börjar väldigt lovande och spännande. Sedan blir det för mycket. En antihjälte, ett mystiskt tyskt sällskap/orden, kvinnor med dolda agendor och hemliga budskap i den arktiska vinternatten. Trovärdigheten tappas bort någonstans i en godsvagn som inretts som tillflyktsplats av antihjältens syster, bara utifall att. Men uppfriskande ändå med en svensk Dan Brown även om det inte håller hela boken igenom. Betyg? Tja, medelmåttigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar