Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 11 maj 2014

Rädda varje spillra, Jesmyn Ward

Dagarna före orkanen Katrina gör vi ett nedslag hos Esch. Hon är 14 år och bor med sina tre bröder och sin alkoholiserade pappa i ett fallfärdigt hus. Hennes mamma dog i samband med lillebror Juniors förlossning. Esch kan inte säga nej till sina bröders killkompisar, fast egentligen är det bara en av dem som betyder något. Men vill han ha henne? Hon har varit försiktig tycker hon, men ändå har det som inte får hända hänt. Bröderna har sina problem. Skeetahs hund har just fått valpar och där ser han en möjlighet till lite pengar på fickan. Äldste brodern Randall försöker spela basket bort från fattigdomen. Junior har aldrig haft någon mamma och det är ingen som riktigt orkar med honom.

Å detta är så mörkt. Samtidigt hoppfullt om en familj som försöker hålla ihop trots en katastrof. Nu måste de förbereda sig för en ny katastrof, orkanen Katrina.

Inte en dålig bok, den har vunnit fina priser som den säkert är värd. Men det är väldigt tungt. Jag trodde att boken skulle handla om hur orkanen Katrina ställde till det, men det är inte huvudfrågan. Snarare är det den fattiga svarta familjen i ett nutida USA som är i fokus. Och i detta fall är det mer tragiskt att läsa om än orkanen Katrina…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar