Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 31 maj 2014

Insurgent, Veronica Roth

Insurgent är bok nummer två i Veronica Roths serie om Tris och hennes värld bestående av falanger. Nu börjar falangsystemet verkligen knaka i fogarna. Ledaren för De Lärda, Kate Winslet, förlåt, jag menar Jeanine, vill ha kontroll. Och i en värld av kontroll platsar inte de divergenta. Problemet med de divergenta är att det inte går att kontrollera deras tankar. Därför ska de dö. Tycker Jeanine. Det tycker förstås inte Tris och hennes allierade. Men vilka är det Tris kan lita på egentligen, vem är vän och vem är fiende? Det går i ett rasande tempo, massor med action, folk dör som flugor och det är många turer hit och dit. Det blir rörigt, väldigt mycket folk att hålla reda på och det är svårt att hänga med i svängarna. Boken slutar dock med en cliff-hanger av sällan skådat slag. Det gör att man anar att omständigheterna kommer att klarna i bok nummer 3!

Bra? Jo, det är ok, men jag blir inte så fångad i detta som jag hade hoppats. Kanske hade funkat bättre om jag hade varit 17 och inte 37! Men den där cliff-hangern gör att jag kommer fortsätta läsa såklart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar