Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

torsdag 2 maj 2013

Flugfällan, Fredrik Sjöberg


Vi biologer får nog betraktas som lätt nördiga. Men det finns grader av nördighet om du frågar mig. Jag har med denna bok gjort ett tappert försök att intressera mig för ett område som borde vara intressant. Nämligen insekter.

Fredrik Sjöberg är själv biolog och samlar på blomflugor. Jisses. Han är bosatt på ön Runmarö i Stockholms skärgård och han åker inte gärna därifrån.
En som gärna åkte omkring i världen var Rene Malais, vars efternamn klingar välbekant för oss som ramlar över hans geniala insektsfälla. Den är fällan han är mest känd för, även om han hittade på mycket annat i sitt liv också, något som herr Sjöberg fördjupar sig mer kring. Bland annat var Malais gift med tidigare nämnda Ester Blenda Nordström, ett lyckligt sammanträffande. Men förmodligen inget lyckligt äktenskap. Kan det ha varit ett skenäktenskap, åtminstone från hennes sida, för att hon skulle få en man med sig när hon reste runt i världen (lite andra tider då!)?

Näe, jag gillar fortfarande inte kryp särskilt mycket och jag tyckte detta var segt som kåda. Även om språket bitvis är som poesi. Det jag mest tar med mig från denna bok är citatet ”djungeln gör sig bäst på TV”! Fast det vet man ju inte förrän man har undersökt saken själv…. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar