Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 2 juni 2012

Kaktusen blommar om natten, Shani Mootoo


Ibland faller man för en bok bara på grund av bokomslaget och en mystisk titel. Och detta är också en mystisk historia.

Tyler börjar arbeta på ett vårdhem på den karibiska ön Lantanacamara. Kort därefter blir en äldre kvinna inlagd på hemmet. Alla är rädda för henne, för hon har rykte om sig att vara en mörderska. Hon anses vara galen och hålls fastkedjad vid sin säng. Tyler är den enda som hjälpligt lyckas kommunicera med kvinnan och vinna hennes förtroende. Men vad är det som hon råkat ut för? De enda ord hon yttrar är ”Ascha, Ascha” eller ”Poh-poh-poh”

Kvinnan, Mala, börjar få besök av en äldre herre, Amrose, och hans son. Amrose och Mala var ett kärlekspar en gång. Kanske hade det kunnat bli de två också, om det inte varit för Malas far. För detta är ingen lycklig kärlekshistoria. Det är historien om ett barn som utnyttjats av sin far. Fadern har i sin tur inte kunnat hantera att hans hustru och Malas mor, lämnat honom för en kvinna.

Lycklig blir däremot Tyler när han får träffa Ambroses son, Otoh. Kan ju passa bra såhär till HBTQ-festivalen i Göteborg….

Jag tyckte om denna mustiga roman och de karibiska influenserna. Välskrivet och levande språk. Delvis hemska inslag och ett drama som eskalerar mer och mer, men trots detta en hoppfull berättelse.

Albert Bonniers Förlag 1996

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar