Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

måndag 11 juni 2012

Rapsbaggarna, Karin Brunk Holmquist


Albert och Henning är ett par till åren komna bröder som bor i ett torp på landet på Österlen. Där tar de hand om varann och tar dagen som den kommer. Torpet tillhör ett gods och de brukar få små uppdrag av den trevlige godsägaren och hans fru. Så en dag börjar saker och ting röra på sig. Det ska öppnas ett hem för kvinnor med missbruksproblem i en gård i närheten, som även råkar vara brödernas föräldrahem. Och vad är det för mystiska cirklar som man hittar i rapsfältet, är det ett UFO som varit på besök?

Karin Brunk Holmquist håller sig till sin stil, med mysiga, lättsmälta och humoristiska böcker. Jag har bara har läst en annan bok av henne förut och det var Rosa Elefanter. Den tyckte jag bättre om än Rapsbaggarna. Det här är ingen djup litteratur och det är ingen vidare efterforskning gjord heller. Uppenbarligen. Jag är inte särskilt skrytsam om jag säger att jag skulle kunna skriva en bättre bok än den här! Jag lyckas framförallt reta upp mig på att man tar en analkande miljökatastrof alltför lättvindigt. Fast samtidigt är det ju lite charmigt. Och bröderna som spelar huvudrollen verkar hur sköna som helst….

Kabusa Böcker 2006

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar