Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 3 april 2012

Askungar, Kristina Ohlsson


En tjej i min ålder som skriver deckare. Intressant att se hur detta gestaltar sig.

En liten flicka försvinner från sin mamma på en tågresa mellan Göteborg och Stockholm, med stor efterspaning som följd. Hennes föräldrar är skilda. Då måste det väl vara pappan som tagit flickan, för så brukar det ju vara. Eller? Samtidigt får vi följa en psykiskt nedbruten kvinna som gör allt, precis allt, för att göra Mannen i sitt liv nöjd.

Ganska komplicerat upplägg med vilseledande sidospår. Man får veta ganska mycket om utredarna i ärendet och det tycker jag är trevligt. Detta till skillnad från den förra deckaren jag läste, av herr Adler!

Fast huvudsyftet med en deckare är ändå att det ska vara lite spännande. Och jag blir inte så fast i detta som jag hade hoppats. Helt ok, visst, men inget speciellt. Kommer jag läsa fler deckare av K. Ohlsson? Nej, jag tror inte det, det finns andra jag gillar bättre. Språket haltar en del, men det får man kanske förlåta författaren för, det är ju ändå hennes första bok.

Tycker dock att eftersnacket ”Lyckan väger 11,3 kilo och är rosa” är alldeles underbart!

Askungar, Pocketförlaget 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar