Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 4 mars 2012

Cirkeln, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren


En svensk tonårsskräckis! Kul!

Sex tonårstjejer blir ivägdragna av en främmande kraft in i skogen. Natten är mörk och månen lyser blodröd. De förstår inte vad som händer eller varför de är där. Snart upptäcker de att några av dem fått magiska krafter. Samtidigt sker en serie mystiska självmord på skolan. Tjejerna förstår att mörka krafter är i görningen. Och de mörka krafterna är ute efter dom! Största utmaningen är kanske ändå att bli vänner med varann.

Magi blandat med tonårskänslor, drömmar och problem i en fiktiv liten stad (läs ”håla”) någonstans i Sverige. Detta är den första boken i en serie som redan rönt stor succe. Och visst förtjänar boken all uppmärksamhet. Du kan inte låta bli att sluka den här. Det är befriande att boken sker i en så pass ”vanlig” miljö. Det är inte heller så blodigt och äckel-päckligt som många skräckisar är. Trevligt att läsa kanske är fel att säga om en skräckis. Men jo! 

Raben & Sjögren 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar