Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 18 mars 2012

Flaskpost från P, Jussi Adler-Olsen


Danske Adler-Olsen är en ny bekantskap för mig. ”Flaskpost…” är hans tredje bok och den vann Glasnyckeln 2010. Det är alltså läge att ha höga förväntningar på denna deckare.

En särskild avdelning inom polisen, avdelning Q, arbetar med att lösa gamla fall. Nu får de en riktigt knivig sak på halsen; nämligen en 13 år gammal flaskpost. Meddelandet i flaskan har nästan löst upp, men man lyckas uttyda att det handlar om en kidnappning av två barn, två bröder. Utredningen går vidare och efterhand inser polisen att kidnapparen fortfarande kan vara aktiv. Och nu blir det bråttom!

Vi får också följa kidnapparen och hans tankar kring varför han agerar som han gör. Han är förstörd av en uppväxt i en sträng religiös familj, där fadern med fysisk och psykisk terror försökt få sina barn att tro som han. Sonen vill nu hämnas på religiösa sekter och på dem som påminner om hans far. Hans metod för att få de drabbade familjerna att först betala lösensumma och sedan hålla tyst, den metoden är grym och effektiv.

När jag tar mig an en deckare, så förväntar jag mig något ganska lättläst och spännande. Denna deckare har det tagit mig två veckor att komma igenom. Upplevde alltså boken som trögläst och jag blev inte engagerad. Men bitvis är det spännande, visst. Kanske hade jag tyckt bättre om den om man hade lärt känna huvudkaraktärerna lite bättre. Men man får inte veta särskilt mycket om de poliser som är inblandade, här i bok nummer tre. Så när det gäller en serier med böcker, som detta ändå i viss mån är, så är det nog en bra idé att börja med bok nummer ett istället. Ganska självklart eller hur. Fast jag tror jag ger upp herr Adler och ger mig på någon annan deckarförfattare istället….

Bra Böcker AB 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar