Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 26 februari 2012

Sarahs nyckel, Tatiana de Rosney


En svart skamfläck i Frankrikes historia är den händelse som kallas Vel`d`Hiv. I juli 1942 samlade den franska, ja just det, den franska polisen ihop tusentals judar i Paris och tvingade in dem i en idrottshall utan mat och vatten i ett antal dygn. Därefter blev de bortförda till nazisternas förintelseläger.

Den amerikanska journalisten Julia, sedan många år bosatt i Paris, får i uppdrag att skriva en artikel inför 60-årsdagen av Vel`d`Hiv. Hon skäms över att hon inte alls känner till händelsen och börjar läsa in sig. Det visar sig att hon är berörd personligen. Den lägenhet som numera finns i hennes mans familjs ägo, har tidigare tillhört en judisk familj. Familjen tvingades bort under Vel`d`Hiv. Föräldrarna dog i förintelselägren, det kan Julia hitta papper på. Men vad hände med den lilla dottern Sarah?

Julias och Sarahs historia berättas parallellt. Snart vävs historierna samman. Det går inte att släppa denna bok ifrån sig och det är en spännande, mycket gripande och viktig bok. För vi får aldrig glömma!

Sarahs nyckel, Bazar Förlag AB 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar