Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

torsdag 16 februari 2012

Snöängel, Anna-Karin Palm


Stockholm i vinterskrud vintern 85-86. Det är någon som förföljer stadsminister Palme. Något ödesdigert håller på att hända. Schäfern Billy beger sig iväg på turer genom staden och den unga Hedvig ger sig ut och letar efter hunden. Hon träffar diverse människor på vägen. Människors vars liv vi i sin tur får följa. En liten stund. Tills författaren hittar tillbaka till Hedvig igen.

Anna-Karin Palm är också poet och det märks på språket i denna roman. Ibland kommer det in en dikt mellan sidorna. Hennes Målarens döttrar är en av de starkaste läsupplevelser jag varit med om. Snöängel tar jag inte till mig på samma sätt men visst är det speciellt att läsa en så omsorgsfullt nedskriven text. Inget man sträckläser och det är så många karaktärer i historien att jag har svårt att hålla isär vem som är vem. Men en suggestiv känsla infinner sig och det känns som man går där under de snötyngda träden i Humlegården…vilket jag faktiskt gjorde på riktigt förra veckan!

Snöängel, Albert Bonniers förlag 2011

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar