Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

torsdag 15 februari 2018

Alla monster måste dö, Magnus Bertås, Fredrik Ekman


Näe, om man skulle ta och åka på semester någonstans. Vill man göra det enkelt för sig så finns det ju gruppresor man kan åka på. Och varför inte då åka på en gruppresa till Nordkorea!

Ja, allvarligt talat, man kan åka på gruppresa till Nord-Korea. Det är precis vad under-cover-reportrarna Bertås och Ekman gör, i sällskap med ett gäng andra nyfikna västerländska turister. Året är 2008 och den store ledaren i landet är fortfarande Kim Jong-il. Det blir en bisarr upplevelse i uppvisning av fasader, under ledning av två nordkoreanska guider som gör allt för att hålla stämningen uppe samtidigt som de försöker ha stenhård disciplin på sina turister.

I reportaget vävs också historien om Syd-Koreas främsta filmpar in. Ett par som helt enkelt kidnappades och tvingades göra film för Nord-Korea istället, för att Kim Jong-il, en filmälskare av stora mått, ville ha bättre kvalitet på sina filmer. Madame Choi, som är regissör, och hennes ex-man befinner sig då i ett dilemma. Ja, de är kidnappade och tvingade till Nord-Korea. Samtidigt får de resurser till sina filmer som de aldrig hade kunnat drömma om….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar