Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

måndag 24 april 2017

Stenapan, Jeffery Deaver

Jag ska flytta, så jag håller på att försöka läsa ut böcker som stått i bokhyllan alldeles för många år utan att bli lästa. Det här är en sådan, men jag kan inte riktigt svara på varför den blivit så försummad. 

Jeffery Deaver har tidigare skrivit den otäcka thrillern ”I samlarens spår”, som man kanske minns bäst som en utmärkt film med Denzel Washington och Angelina Jolie. Den har jag inte läst, har bara sett filmen.

Det här är också en ruskig historia. Det hela handlar om en skeppslast med flyktingar (känns det bekant?), men här kommer flyktingarna från Kina och de är på väg mot New York med hjälp av smugglare. I Kina finns en särskild sorts smugglare som kallas ”ormhuvuden” och den mest okände av dem alla, Spöket, finns med på den här båten. Det har FBI fått nys om och de lyckas få syn på skeppet innan det nått den amerikanska kusten. Vad de inte räknat med är att Spökets svar på upptäckten, är att sänka skeppet med hjälp av sprängmedel och försöka döda alla vittnen. Trots kaoset som uppstår när skeppet sjunker, lyckas några av flyktingarna ta sig iland, med Spöket hack ihjäl, fast besluten om att spåra upp dem igen.

Annorlunda hjältar; En totalförlamad men knivskarp kriminaltekniker, som till sin hjälp har sin flickvän, en vacker rödhårig dam med svaghet för action och snabba bilar. Plus att de får god hjälp av en undercoverpolis från Kina, som varit med på en försjunka båten.

Ganska omgående börjar jag undra varför den där Spöket ska ha ihjäl alla vittnen. Efter ungefär 300 av de 450 sidorna börjar polisen undra det också. Lite tröttsamt… Det är ju någonting mer här än bara en smuggelhistoria. Hyfsat underhållande och kul med inslag av kinesisk kultur och kinesiska huvudrollsinnehavare, men inte det bästa jag någonsin läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar