Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 28 februari 2017

Begravd jätte, Kazuo Ishiguro

Ishiguro är en japansk-brittisk författare som vann Bookerpriset för ”Återstoden av dagen”. Den här sagan är en mix mellan Sagan om ringen och bröderna Lejonhjärta. Platsen är England och århundradet är 500-tal. Beatrice och Axl är hjältarna i sagan och det ovanliga är att de är ett äldre par.

Över England ligger det ett slags dimma över människors minne. Beatrice och Axl bestämmer sig för att ge sig av från sin hemby och försöka hitta sin son, som gav sig av för så länge sedan. De minns inte längre varför. På vägen råkar de ut för riddare, munkar och drakar.

Det vilar en dimma över hela den här boken och berättandet är drömskt och suggestivt. Tyvärr är det också väldigt segt och svårbegripligt. Men slutet är väldigt vackert! Skulle mest rekommendera boken för att det tjusiga omslaget gör sig bra i bokhyllan…. 

1 kommentar: