Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 13 november 2016

Senor Peregrino, Cecilia Samartin

Jamilet är en mexikansk flicka som föds med ett fruktansvärt födelsemärke som täcker hela hennes rygg. Hela hennes uppväxt försöker hennes mamma och mormor att hitta någon magisk kur eller örter eller vad som helst för att få märket att försvinna. När modern dör bestämmer sig den då 17-åriga Jamilet att ta chansen och fly till USA för att se om det finns en läkare där som kan hjälpa henne. Hon lyckas ta sig över gränsen och vidare till sin moster Carmen i Kalifornien. Carmen hjälper henne med falska papper så hon kan arbeta. Och hon får ett jobb som skötare på ett mentalsjukhus. Det är här den mystiske Senor Peregrino bor. Han tvingar Jamilet att lyssa på hans livshistoria och på den pilgrimsfärd som Peregrino genomförde som ung…
Tror att budskapet i denna bok är att man måste acceptera vissa saker och lära sig leva med dem. Detta fina budskap har dock joxats ihop med en hel del romantiskt bjäfs, som jag mest tycker är fånigt. Det är en helt ok bok, den går att läsa, men det är inte min typ av bok och jag lär inte minnas den särskilt länge. Jag lägger ner den nu och går vidare till något annat, mer intressant…. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar