Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

måndag 24 oktober 2016

Lewismannen, Peter May

Finn, den före detta kriminalkommissarien, är tillbaka på Yttre Hebriderna. Han har återupptagit bekantskapen med sin ungdomskärlek Marsaili och blir alltmer en del av hennes liv. Däribland hennes problem med hennes gamle far, Tormud. Tormud börjar på ålderns höst bli alltmer dement. Han pratar med sin familj på ett sätt som först verkar helt osammanhängande, om namn och platser de aldrig har hört talas om. Vad är det Tormud gått och burit på i alla år, som det nu inte går att hålla tyst om längre?

I samma veva hittas ett lik i en torvmosse. En tidigare brottsutredning har gjort att DNA-analys har gjorts av alla män på öarna. Det visar sig då att liket i mossen är en nära släkting till Tormud. Men vem är han?

Peter May får till det den här gången också! Spännande, lättläst och fängslande. Ta en kopp te också när du läser, för råkylan på Yttre Hebriderna letar sig in mellan bokbladen…. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar