Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

måndag 28 december 2015

Det blödande hjärtat, Andrew Taylor

London i början av 1930-talet. Politiska vindar blåser i fascismens väg. Mitt i allt finns Lydia, en ung adelsdam, gift med den våldsamme Marcus. En dag får hon nog av hans knytnävar. Hon ger sig av och bestämmer sig för att flytta in hos sin alkoholiserade far, som bor i ett skabbigt lägenhetshotell på Bleeding Heart Square. Kulturkrocken är ett faktum, men det är inte det enda som bekymrar Lydia. Hon upptäcker snart att huset har en dold historia. Vad är grannen, journalisten Rory, egentligen ute efter? Varför får hyresvärden, mr. Serridge, paket med hjärtan i? Och vad har hänt med Philippa Penhow?

En bra deckare för den som inte är ute efter halsbrytande spänning och mord på löpande band. Det här är en mer finstämd bok i lugnt tempo, som mer påminner om en roman. Lite segt blir det och lite mycket folk att hålla ordning på, men som helhet gillade jag det här. Det är utmärkta miljöbeskrivningar och som hängiven Londonresenär blir man alltid road av att känna igen namnet på bekanta platser. Det är också intressant att få en bild av det politiska klimatet vid denna tid. Sugen på mer av denne författare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar