Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 21 december 2014

Vi kom över havet, Julie Otsuka

Kalifornienresenärer, här finns en chans till att lära sig något nytt! På 1920-talet kommer ett antal unga japanska kvinnor till San Fransisco. De har kommit för att gifta sig med män som de aldrig träffat, japanska män som i sina brev beskrivit sig som så framgångsrika i sitt nya hemland. På bilderna de skickat med är de unga och stiliga. Och ja, det kanske är samme man som nu står där framför dem. Men fotot är allt annat än nytaget. Framgångsrik skulle man nog inte heller kalla den som sliter i hettan med att plocka frukt.

Paren blir familjer till ändå. Barnen som växer upp som amerikaner. Det blir 1940-tal. Det blir krig. Och plötsligt är japanerna fiender i sitt eget land. Så försvinner de, en efter en. Det är som om de aldrig varit där.

Mycket intressant liten bok det här. Den rymmer mycket på sina 170 sidor. Otsuka har valt ett ovanligt sätt att berätta. Hela historien är skriven i ”vi”-form. Vi kom, vi kände, vi var där. För de var där! Och de är fortfarande där, jag kan berätta att det japanska kvarteret i San Fransisco är väl värt ett besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar