Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

fredag 26 december 2014

Låt vargarna komma, Carol Rifka Brunt

Morbror Finn är 14-åriga Junes allra närmaste vän. Hennes syster Greta retar henne och säger att hon till och med är kär i Finn.

Finn har aids och han är döende. Bland det sista han gör är att måla en porträttavla av June och Greta. Så en dag är han borta, död och begraven. Men det visar sig då att det finns en annan person som saknar Finn lika mycket som June gör, nämligen Finns ”specielle” vän Toby. Toby, som funnits i Finns liv i så många år, men som alla, framförallt mamma, har hållit hemlig för June.

Vad är det med mig? Varför får jag alltid tag på de allra sorgligaste böckerna som går att hitta i boksortimentet? Nu måste jag säga att den här boken inte bara handlar om sorg och död. Den handlar mest om vänskapen som uppstår mellan June och Toby. Dessutom om syskonrelationer. June känner att hon håller på att tappa sin syster Greta, som snart ger sig ut i vuxenlivet. Finns och Danis syskonrelation är inte okomplicerad den heller. Morbror Finn blev en berömd konstnär, medan mamma Dani valde en karriär som grå revisor. Varför blev det så?

Jag antar att man ska se detta som en ungdomsbok, men samtidigt har den ett mer utvecklat språk än vad ungdomsböcker brukar ha. Den har ju också blivit överröst med priser. Jag tyckte om den, men blev inte så känslomässigt berörd som man kanske borde bli. Skulle nog ge den fyra av fem ändå. Läs!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar