Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

tisdag 24 december 2013

Vem älskar Yngve Frej, Stig Claesson

Tre gubbar och en äldre dam finns det kvar på gården Bråten. Alla har de gjort ”sitt”. En av dem uttrycker att de går kvar där som fornminnen. Uttrycket får den gamle skomakaren Gustafsson att sätta upp en skylt med texten ”fornminne” vid vägen. Snart kommer det turister och frågar efter fornminnet.

Stig ”Slas” Claesson skrev denna bok om jordbrukets rationalisering och avfolkningen av landsbygden år 1968, men frågan är förstås inte mindre aktuell idag. Det är ett stycke svensk historia berättat med humor och värme. Boken är ganska underlig, men den är kort och lättläst, så varför inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar