Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 10 november 2013

Messenger of truth, Jacqueline Winspear

Välkommen till bloggens inlägg nummer 100! Vad bra att jag får fira med ett litet guldkorn då!

Jacqueline Winspear är en brittisk författare, numera bosatt i USA. Hon har skapat en karaktär som heter Maisie Dobbs, en ung skärp kvinna som arbetar som detektiv i 30-talets London. Det här är fjärde boken om Maisie Dobbs och jag har förstås läst de tre första också! Det finns ett problem. Det finns bara tre böcker översatta till svenska. Varför!? Disaster!! Men lugn, det är bara att tugga i sig dem på engelska istället. Det tar ju lite extra tid förstås, men desto mer tid får man spendera i London! Jag lyckades få tag på denna bok i en engelsk bokhandel i Sverige. Annars kan man gå till den magnifika bokhandeln Foyles i London, om man har vägarna förbi. Eller testa deras webb-shop, http://www.foyles.co.uk/ och tala om för mig om det funkade bra!

Tillbaka till boken då, en bok som gör nedslag både i Londons fattigaste och rikaste kvarter. Maisie är en för denna tid ovanligt självständig kvinna. Hon har en egen liten firma som sysslar med detektivarbete och har precis köpt sig en egen lägenhet. Maisies medhjälpare Billy mår inte bra. Han har en liten dotter som är svårt sjuk och förutsättningarna för henne att överleva i det smutsiga East End, där familjen bor, är inte stora. Samtidigt ställs Maisie inför ett svårt uppdrag i en mer välbeställd familj. Georgina Bassington-Hope vill utreda vad som egentligen hände när hennes bror, konstnären Nick Bassington-Hope, föll ned från en byggnadsställning och dog medan han arbetade på ett av sina konstverk. Polisen betraktar det hela som en olycka, men Georgina anar att någon ligger bakom det hela. Georginas familj vill inte att någon snokar, så Maisie blir inbjuden till familjen som Georginas vän. En ny värld av färger, former och konstnärligt uttryck öppnar sig för hennes ögon…

Det här är riktigt bra tycker jag. Jag är sedan länge ett hängivet fan av Agatha Christies pusseldeckare och det här är en värdig efterträdare. Alltid lär man sig något på vägen också. Winspear försöker väva in sanna händelser från historien i sina böcker, kanske inte alltid så välkända, men nog så viktiga. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar