Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

måndag 21 oktober 2013

Hatties liv, Ayana Mathis

USA kring år 1920. Femtonåriga Hattie ger sig av från den amerikanska södern, mot ett friare liv i Philadelphia. Hennes liv kommer att handla om alla de barn hon uppfostrar, 11 egna och ett barnbarn, och hennes olyckliga liv med sin strulige make. Den engelska titeln, ”The twelve tribes of Hattie” ger en bättre bild av boken. Hela romanen berättas nämligen ur hennes barns perspektiv, ett kapitel per syskon. Det blir som att läsa ett antal noveller, som hålls ihop med Hattie som den röda tråden.

Vissa kapitel är mer engagerande än andra. Samtidigt blir det hela lite ytligt, eftersom huvudpersonen i vardera kapitel gör ett så pass kort inspel i romanen som helhet. Oprah Winfrey har hyllat det här, men jag är inte lika begeistrad. Kan förstås bero på att jag inte har min bakgrund i den amerikanska Södern! Har man det tar man säkert till sig det här på ett mer igenkännande sätt.

Men läsvärt? Jodå, det är en klart läsvärd bok ändå, det måste jag säga. En imponerande romandebut av en 70-talist från Philadelphia. Hatties liv, Ayana Mathis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar