Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 17 mars 2013

Torka aldrig tårar utan handskar – 2. Sjukdomen, Jonas Gardell


Ligger hemma i influensa och har inte haft såhär mycket feber på mer än 10 år. Jag tycker med andra ord lite synd om mig själv idag. Men allt är ju relativt. Det kunde vara så mycket värre…

Gardells serie om bögarna i Stockholm och när HIV kom till Sverige på 80-talet, fortsätter med del 2, Sjukdomen.

Hur ska man hitta någon att älska som älskar en tillbaka? Ja, jag vet inte. Inte är det lätt heller att dels vara bög och dels försöka vara sina föräldrar till lags som Jehovas vittne. Det tar flera år innan Benjamin klarar av att berätta sina föräldrar hur det egentligen ligger till och vad det är för relation han har till sin rumskompis Rasmus.

Vi får fler bakgrundshistorier från övriga i gänget som vi träffade i första delen. Bohuslänningen Reine, en av de första som får sjukdomen. Han ligger ensam och dör. Han har överhuvudtaget inte kunnat berätta för sina anhöriga om sitt liv som homosexuell. Bengt, den vackre teaterstjärnan som har hela karriären utstakad. Så får han ett positivt besked. Ja, att han är smittad alltså.

Så tungt och sorgligt, men ändå så vackert berättat. Dramatikern Gardell kommer fram och språket är nästan poetiskt. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar