Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 28 oktober 2012

I grunden utan skuld, Viveca Sten


Det finns anledning att vara rädd för ljuva skärgårdsöar. Man kan stuka foten, vilket jag har lyckats med. Vad värre är, det händer hemska mord också. I det här fallet är det en ung tonårstjej som försvinner spårlöst. Långt senare är några barn ute och leker i skogen och gör då ett obehagligt fynd; en avskuren arm med en tjusig klocka på.

Jag har inte provat på Viveca Sten förut, men jag förstår att det är vissa återkommande karaktärer i poliskåren och bland skärgårdsborna på Sandhamn. Därav lite sidospår om olyckliga relationer som egentligen inte har så mycket med själva storyn att göra. Men vi får också följa en äldre historia om en pojkes tuffa uppväxt på ön. Så småningom får vi förstås veta vad detta har med mordhistorien att göra.

Vad tyckte jag då? Ja…det är ju en vanlig enkelspråkig svensk deckare, men utifrån dom förutsättningarna tyckte jag att detta var helt okej. Kan nog bli ytterligare något besök på Sandhamn…

Månpocket 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar