Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 15 september 2012

Kampen om järntronen, George RR Martin


Jag började med att kolla in TV-serien Game of thrones. Våld, sex, krig, avslitna kroppsdelar, barnäktenskap, zoombies och våldtäkter. Men ändå. Jag var ohjälpligt fast! Det var dock så många ätter och folk att hålla reda på, både döda och fortfarande i livet, så jag bestämde mig för att även läsa åtminstone första boken.

Historien utspelar sig i en alternativ värld som närmast kan liknas vid Europa under medeltid. Det är männen som styr och ställer. Tror dom. För Martin har lyckas väl med att integrera kvinnorna på den politiska agendan, detta till skillnad från exempelvis Tolkien i ”Sagan om Ringen” om man nu ska jämföra med något.

Det blåser upp till en bitter strid mellan Huset Stark (de goda?) och Huset Lannister (de onda?) när kungen plötsligt dör. Var kungens död verkligen en olycka? Vem ska ta makten nu? På andra sidan havet finns den unga modiga prinsessan Daenerys, dotter till den tidigare härskaren Draklorden. Hon kan väcka ett mäktigt bortglömt vapen till liv…

Vi får följa ett antal karaktärer som var och en får ett kapitel på sig att föra historien framåt. Alla kapitel är inte lika intressanta och jag tröttnar snabbt på beskrivningar av strider på slagfältet. Men jag tycker om de mer personliga delarna, framförallt om barnen Stark och prinsessan Dany. Och så har vi den coola kaxiga dvärgen Tyrion Lannister förstås, en mycket underhållande karaktär!

Det har tagit mig antal månader att traggla mig igenom de tättskrivna 700 sidorna. En bidragande orsak till det, var att det aldrig blev särskilt spännande. Jag visste ju precis vad som skulle hända eftersom jag nyss sett TV-serien. Men bara säsong 1!

Detta är egentligen en oerhört rafflande historia med en smart intrig. Nu kan jag äntligen fortsätta med nästa bok och därmed kasta mig ut i okänd terräng…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar