Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 15 januari 2012

Kunzelmann Kunzelmann, Carl-Johan Vallgren

Nästa bok om en patetisk medelålders man. Det vill säga Joakim Kunzelmann. Slösaktig, lat och sjukligt porrintresserad. Inte trevlig alls med andra ord. Skild. Senaste flickvännen har också dragit sin kos. Penningplacering är inte heller hans starka sida och bankkontot ekar tomt. Joakim drar därför ett lättnadens suck när han får veta att hans far, Viktor Kunzelmann, har hittats död i sin atelje.

Kunzelmann den äldre var en respekterad konstkännare och skicklig konservator. Hans egen konstsamling är värd miljoner. Tror Joakim. Det visar sig dock att Viktor förstört nästan alla sina tavlor, eftersom de är förfalskningar. Katastrof! Det är dock inte så många känner till Viktors strålande talang som tavelförfalskare. Kanske kan man kränga de kvarvarande tavlorna ändå? Så istället för att lösa sina ekonomiska problem, hamnar Joakim i nya skumraskaffärer.

Joakims upptåg, som utspelar sig i nutid, varvas med Viktors liv i Tyskland och i Stockholm. Karriären som konstförfalskare börjar i Tyskland. Viktor är homosexuell, något som förstås är tabu i Tyskland vid tiden för andra världskriget. Viktor börjar flyttar ihop med en förfalskarkompanjon och  de utger sig för att vara bröder. Viktor blir dock påkommen i en intrikat situation och skickas till ett koncentrationsläger. Hans talang som förfalskare räddar honom och han får hjälpa till med sedelförfalskning. Ja, jag ska väl inte avslöja allt men de delar av boken som handlar om Viktor är mycket spännande och intressanta!

De delar som handlar om Joakim ger en dråplig och cynisk bild av vår samtid. Dessa delar av boken är dock sämre skrivna skulle jag säga. Joakim själv är en person man helst bara vill slippa. Boken är alldeles för lång och den hade inte förlorat något på att strukit hälften av historien kring Joakim. För delarna om Viktor märker man däremot att författaren har gjort en gedigen bakgrundsforskning.

Sammantaget så vågar jag ändå rekommendera boken! Jag blev positivt överraskad, särskilt med tanke på att jag verkligen avskydde Vallgrens tidigare bok Den vidunderliga kärlekens historia….

Kunzelmann Kunzelmann, Albert Bonniers Förlag 2009



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar