Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 26 november 2017

Björnstad, Fredrik Backman

Björnstad är en fiktiv liten stad i norra Sverige. Staden lever på fornstora dagar som hockeystad. Nu finns det sådan talang i juniorlaget att hoppet har vaknat igen. Den största talangen av alla är Kevin.

Hockeylagets sportchef var en av spelarna under stadens framgångsrika hockeytid. Nu har han lämnat profflivet utomlands och kommit tillbaka till sin hemstad. Tillsammans med tränarna och sponsorerna gör han sitt bästa för att hjälpa juniorlaget att glänsa.

Men trodde du nu att den här boken handlar om hockey? Ja, litegrann. Men framförallt handlar den om vad som händer när Peters dotter råkar ut för Kevin på en fest. Så ensam kan ingen vara som Maja och hennes familj efter denna händelse.

Usch så arg man blir, varför är det så att den som råkar ut för övergrepp får skylla sig själv?. Varför handlar det alltid om vad offret gjorde och inte gjorde? Tankeväckande bok i ljuset av ”me-too”. Hoppas att förändring är på väg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar