Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 19 november 2017

Björndansen, Roslund Thunberg

Roslund-Hellström tillhör mina favoriter bland deckarförfattarna, alltid vansinnigt spännande och aktuellt. Tyvärr kan det ju inte bli några fler deckare från just den konstallationen, eftersom Börge Hellström gick bort i början på året.

Här har Anders Roslund hittat en annan författarpartner, med alldeles särskilt komplexa familjeband. Stefan Thunberg är nämligen bror till den trio bröder som utgjorde kärnan i den så kallade Militärligen. Militärligan utförde en rad bankrån och väpnade överfall under 90-talet, med särskilt militäriskt disciplin och med vapen stulna från Försvaret. Så det här är en deckare som bygger på verkliga händelser. Mycket fascinerande.

Jag har svårt för när våldsamma män görs till häftiga actionfigurer i underhållningens namn, men i det här fallet, när det är brorsan som skriver, känns det som att det funkar. Det är lika mycket en familjehistoria om band som aldrig får brytas. Och så klart är det vansinnigt spännande hela tiden. Det är 600 sidor att ta sig igenom, men det går i ett huj. Så vill man ha en spännande deckare, så har den här kanske lite mer substans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar