Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

fredag 29 september 2017

I museets dolda vrår, Kate Atkinson

Kate Atkinson är en brittisk författare som skrivit en drös med böcker, men det här är hennes debut och min första bekantskap med henne.

Boken handlar om Ruby Lennox och hennes liv. Faktiskt ända från tillblivelsen och genom mammans graviditet och vidare efter det genom efterkrigstidens England. Vi får förstås lära känna hela Rubys dysfunktionella familj också. Inte bara familjen som finns där samtidigt som hon själv, utan också tidigare generationer av kvinnor i familjen. Rubys familj går igenom ett antal tragedier, allt beskrivet med en mörk ton av humor.


Intressant och ett klart annorlunda grepp att ta sig igenom en släkthistoria. Ändå inte riktigt min grej, förstår inte riktigt storheten med denna bok. Men läsvärd och värd resan genom sidorna ändå tycker jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar