Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

fredag 22 september 2017

An incomplete revenge, Jacqueline Winspear

Deckarhjältinnan Maisie Dobbs är tillbaka! Eller i själva verket är det jag som hoppade tillbaka i tiden, för jag har ju missat några på vägen i min jakt på att få tag på alla Maisie Dobbs som inte finns på svenska. Så tillbaka till 1920-talets England.

Detektiven Maisie får ett uppdrag av en bekant, en välbeställd herre som vill ta över ett företag, en tegelfabrik, som just nu hör till ett gods. Men det händer en del märkliga saker på det där godset och det är det som Maisie får i uppdrag att reda ut. Dels så anmäler ägaren återkommande att det inträffar småstölder, som att silver blir stulet. Dessutom inträffar det bränder i den närliggande byn med ett oroväckande återkommande intervall.

Maisie tar sig till byn och försöker prata med byborna om de där bränderna. Men alla bara viftar bort det som små olyckor som beror på slarv, tillresta Londonbor eller på det sällskap av resandefolket som återkommande slår sig ner i byn. Vad är det som byborna inte vill berätta? Maisie gör sig också bekant med resandefolket, något som inte uppskattas. Och då får vi veta att Maise själv har rötter hos dem. 

Alltid alltid bra, men inte någon favorit i serien. Känner att jag inte alltid hängde med i engelskan så vissa detaljer föll bort. Ändå klart sugen att hoppa in i nästa bok! Ska snart till London igen, då blir det till att leta reda på några till böcker i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar