Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 13 augusti 2017

Den hand som först höll min, Maggie O`Farrell

Lite Irland, lite England och lite Finland möts i denna fina bok som fick mig att börja vilja blogga igen. Maggie O`Farrell är från Nordirland men denna bok utspelar sig mestadels i England.

Finska Elina har blivit kvar i England och fått barn med sin pojkvän Ted, som var hennes hyresvärd från början. Födseln blir en chock för dem båda och Elina är nära att dö under förlossningen. Ted har svårt att greppa att han bara raskt ska hämta sig från denna upplevelse och att livet fortsätter som vanligt. Elina känner inte igen sin kropp och är bara så trött, så trött hela tiden. Samtidigt märker hon att Ted inte är sig själv och verkar tappa verklighetsuppfattningen. Han upplever något som verkar vara barndomsminnen, men de stämmer inte överens med hur de borde vara och vad hans föräldrar berättat för honom.

50 år tidigare bryter Lexie upp från sin, i hennes uppfattning, urtråkiga uppväxt på landsbygden och ger sig av till London. Hon har förälskat sig i en förläggare, Innes Kent, och han skaffar henne ett jobb som kulturskribent. En liten hake, han är ju gift…

Den här boken var bara så bra! Vilken berättare, jag måste läsa fler böcker av O`Farrell. Egentligen är det vardagen som skildras, men även vardagen kan innehålla dramatiska händelser. Lättläst också, sidorna bara vänder sig själv på något sätt. Läste ut den på en buss mellan Galway och Dublin och fick anstränga mig för att inte börja böla av rörelse när den tog slut! Var även något förtvivlad över att den var just slut! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar