Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

fredag 25 augusti 2017

Den gröna vägen, Anne Enright

Denna bok köpte jag under förra turen till Irland för två år sedan. Den har stått i bokhyllan sedan dess, för omslaget är så snyggt så jag vill inte förstöra det! Det är landskapet Burren som är på omslaget, i 50 nyanser av grått. Så det blev till att låna boken på biblioteket till slut. För den här skulle läsas, det här är en Bookerpristagare minsann.

Rosaleen Madigan bestämmer sig för att sälja sitt hus på den irländska västkusten. Innan hon gör det bjuder hon hem sina fyra vuxna barn en sista gång, alla på en gång. Bäddat för värsta Ingmar Bergman-dramat!

Boken följer vad som hänt de fyra barnen i livet. Dan, som skulle bli präst, men som hamnade i gay-kretsarna i New York, mitt i värsta AIDS-epidemin. Constance, som fortfarande bor i relativt närhet till sin mor, som blivit hustru och mor men kämpar mot sin övervikt. Emmet, som blev läkare och åkte till Afrika. Och så Hanna, som just blivit mor, men som är en fara för sig själv och sitt barn eftersom hon dricker alldeles för mycket.

För lite Irland bara! Hade velat ha mer inslag av den dramatiska kusten. De höga förväntningarna höll inte riktigt, men en helt ok bok ändå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar