Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 13 augusti 2016

Min fantastiska väninna, Elena Ferrante

Den första boken av fyra om Elena och Lila, två bästisar som växer upp i arbetarklass i 50-talets Neapel. Jag måste säga att det jag har läst om boken, till exempel på baksidan av boken och på nätet, avslöjar alldeles för mycket av handlingen, vilket förtar spänningen i detta drama. Så det ska jag försöka låta bli. Detta är som en opera med flera inblandade familjer och där familjerna i området har olika status. Men Elena och Lilas familjer är inte så märkvärdiga. Lilas far är stolt skomakare men drömmer om ett bättre liv. Elenas far är vaktmästare. Det ser bra ut för framtiden i skolan för både Lila och Elena. Båda är stora studiebegåvningar, men trots deras lika förutsättningar gör de helt olika val i livet. Lika personligheter är de däremot inte.

Tänker inte skriva mer. Läs den själv, det är den värd! Väldigt lättläst och fängslande. Påminner mycket om Silvia Avallones ”Stål”, som gjorde mig mer berörd än den här. Men det här är läsvärt och självklart kommer att jag att fortsätta följa denna serie. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar