Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 17 augusti 2014

Påven Johanna, Donna Woolfolk Cros

Plockade ut denna gamla goding ur min egen bokhylla. Bara för att konstatera att kvinnan jämte mig på spårvagnen satt och läste i samma bok! Lite roligt sammanträffande. Boken är från 1990-talet, vilket kan tyckas gammalt i sig. Själva historien är ännu äldre. Mycket äldre.

Mitt i den mörkaste medeltiden, på 800-talet, föds en liten flicka. Yngst i familjen med två äldre bröder. Bröderna ska skolas till präster som sin far. Flickor däremot, ja, flickor var ju ingenting enligt dåtidens sätt att tänka. Men den här lilla flickan, Johanna, hon ska visa sig mer intelligent än de flesta människor som levde denna tid. Olika omständigheter och så småningom en förklädnad till man, tar henne till en skola, sedan till ett kloster och till slut hela vägen till Rom. En fascinerande berättelse och det bästa av allt, kanske är den till och med sann! Man kan nämligen ifrågasätta om alla påvar finns med i den officiella listan över Roms påvar genom århundradena.

Boken är väldigt detaljrik och skildrar 800-talet på ett trovärdigt sätt. Författaren har gjord en gedigen efterforskning. Förutom Johannas historia så skildras det politiska spelet i Rom, dåtidens krig och vanliga människors levnadsvillkor. Det finns en film också, men den koncentrerar sig helt på Johanna själv.

En väldigt bra historisk roman som är intressant och lärorik. Fast ibland blev det lite trögtuggat. Dessutom finns det råa och brutala inslag som fick mig att må dåligt. Men det var väl så verkligheten såg ut då helt enkelt. Allt var definitivt inte bättre förr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar