Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 20 april 2014

Kattens bord, Michael Ondaatje

Lite semester kanske? Vad sägs om en resa på passagerarfartyget Oronsay, från Colombo på Sri Lanka, genom Suezkanalen, över Medelhavet till slutdestinationen London. Det är 1950-tal och Michael är bara 11 år när han ensam sätts på båten som ska ta honom till England där han ska återförenas med sin mamma. Helt ensam är han inte, han har en äldre släkting med sig som förväntas hålla koll på honom. För Michael blir det dock en resa i frihet och tillsammans med två nyfunna vänner utforskar de fartygets och passagerarnas hemligheter. Det är den vuxne Michael som återberättar händelserna och hur resan kom att påverka hans val i livet.
Michael Ondaatje har tidigare skrivit ”Den engelske patienten”, som jag inte läst, men filmen är bland det vackraste jag sett. Det här var också en angenäm upplevelse. Försöker hitta någon slags sensmoral i det hela, men det finns nog ingen. Det handlar helt enkelt om en pojkes upplevelser på en resa med diverse udda figurer. Det är trevligt, underhållande och lite mystiskt och svårare än så behöver det kanske inte vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar