Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 31 augusti 2013

Torka aldrig tårar utan handskar – Döden, Jonas Gardell

Gardells sista del i triologin om AIDS-epidemin som slog ned bland de homosexuella i Stockholm på 80-talet.

I del tre får vi veta lite mer om Bengt, jämten som kom till Stockholm för att leva ut sin dröm som skådespelare. Han har just fått veta att han nått sina drömmars mål när beskedet från läkaren kommer. Även Lars-Åke får vi lära känna lite bättre i del tre. Han testade ett litet tag på att leva som man förväntas göra, det vill säga i en heterosexuell relation. Det fungerade förstås inte alls.

Så har vi Benjamin och Rasmus. Benjamin vårdar och hjälper Rasmus genom sjukdomen. Själv har han också viruset i kroppen och han bävar för att behöva gå igenom samma sak ensam. Efter att Rasmus gått bort består Benjamins liv väntan. Väntan på att sjukdomen ska bryta ut även hos honom. Väntan på bromsmedicinerna. Så en dag ringer telefonen från Koppom. Det är Rasmus föräldrars granne som ringer och ivrigt berättar att nu är båda föräldrarna borta. Så nu kan Benjamin äntligen åka och besöka Rasmus grav….

Egentligen är det lite märkligt att det är tre böcker. Jag skulle inte rekommendera att läsa dem med alltför långt mellanrum, eftersom de hänger ihop med varann och historien hoppar fram och tillbaka i tiden. Men vad gör det. Gardell har skrivit tre svenska klassiker. Jag ser framför mig att gymnasieelever kommer att få läsa dessa böcker som läxa. Detta för att de ger en bild av Sverige som inte berättas någon annanstans. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar