Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

söndag 17 februari 2013

Den kalla elden, Arnaldur Indridason


Indridasons huvudfigur Erlendur är tillbaka igen. Rättare sagt så är Erlendur hemma i sina hemtrakter igen. Han är tillbaka i sina minnen kring snöstormen där hans lillebror försvann, bara 8 år gammal, och han själv också höll på att förlora livet. Historier kring människor som försvinner är därför något han har svårt att släppa. När han får höra talas om den unga Matthildur som inte återfanns efter en annan stormig natt för länge sedan, måste han ta reda på vad det var som egentligen hände. Det är inte alla av Matthildurs närmaste som uppskattar inte att han rotar i det hela.

Jag är ganska trött på deckare måste jag säga, även om Indridason sällan gör en besviken. Men det här är inte en typisk deckare. Det är mer en mental resa om att komma ifatt sitt förflutna och få ett avslut. Och detta med den isländska naturen så påtagligt nära. Ja, inte så dumt faktiskt. 

Norstedts 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar