Välkommen till min hörna av världen!



Här hoppas jag du hittar ett boktips eller två. Eller tre....eller jättemånga... Jag anser mig vara allslukare vad gäller böcker. Det blir mest romaner och deckare skulle jag säga, inte så mycket fakta. Kan bli fantasy också, det händer!

lördag 14 juli 2012

Stål, Silvia Avallone


Smutsigt, sandigt och svettigt från Italiens arbetarkvarter. Francesca och Anna är 13 år och bästa vänner sedan….jämt…. De är på väg att bli unga kvinnor och de njuter av att ha killarnas blickar på sig. Inte bara deras blickar för övrigt. För förhållandena må vara tuffa på hemmaplan, men på stranden är det dom som regerar. Drömmarna sträcker sig bortom stålverket i Piombino till Milanos modekvarter eller som i Annas fall, till att bli advokat eller något annat tjusigt akademiskt jobb. Men känslor som inte funnits där tidigare bubblar upp och hotar deras vänskap.

Tjejernas mammor är knappt 35 och har redan förfallit till hemmafruar med krossade drömmar, som nu får passa upp på sina familjer och sina egoistiska och ibland våldsamma män. Ingen munter historia det här, men fängslande och välskrivet. Det har regnat priser över denna debutroman. Och författarinnan är så ung, född 84! Härligt, då kommer det förhoppningsvis mera! Det är var en sträckläsningsroman som jag varmt kan rekommendera.

Natur & Kultur 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar