Såhär till jul får det bli en best-of-the-best 2011. Kanske finns det ett julklappstips här? Med stor möda har jag sållat fram fem favoriter. De tre första var inte så svåra att komma på. Men sedan blev det knepigt, har läst många bra böcker i år!
- Norweigan Wood, Harukami Murakami. Fantastiskt, underbart, stor njutning. Läs gärna inlägget här på bloggen! Vi måste prata om Kevin, Lionel Shriver. Otäck, skrämmande men vansinnigt bra
- Niceville, Kathryn Stockett. Intressant och allmänbildande
- Svart flicka, vit flicka, Joyce Carol Oates. Vit flicka möter svart flicka på internatskola. Inte någon smärtfri kombination vilket i detta fall blir en mycket bra bok.
- Paula, Isabel Allende. Sorgligt naturligtvis, men härligt också.
För den som gillar fantasy kan jag rekommendera trilogin om Hungerspelen, Suzanne Collins, som snart kommer som film.